KIRKYAMA (KIRKPARE) PROJESİ
KIRKYAMA SANATI: Kırkyama sanatının ortaya çıkışı eski tarihlere dayanır. İhtiyaç doğrultusunda çeşitli kumaş parçalarının bir araya getirilerek ve değişik şekillerde desenler verilerek dikilmesi sonucunda yapılan bir el sanatıdır. Kırkyama el sanatımızda kumaş parçalarını uygun bir şekilde birleştirme ve yorganlama yöntemleri ile yapılmaktadır. Kırkyama işi yüzyıllar öncesinden ufak parça kumaşları değerlendirmek amacıyla kumaşların birleştirilmesiyle meydana çıkmış ve ortaya çıkarılan desenler ile emek isteyen bu iş zamanla bir sanata dönüşmüştür. Günümüzde patchwork halı olarak yaygındır. Kırk yama kumaş birleştirme tekniklerinin tümüdür. Yabancı bir isimle anılsa da kırkyama büyük annelerimizin elinde gelişen bir sanattır. İngilizce olarak belirtmek gerekirse “Patch” yama “work” iş demek “yama işi” anlamına gelmektedir. Kırkyama sanatı farklı kumaş çeşitleri ile yapılabildiği için kullanım alanı oldukça geniştir. Kıyafet, çanta, şapka gibi tekstil ürünlerinde, battaniye, nevresim, yastık, yatak örtüsü gibi ev tekstilinde hatta mobilya döşemelerinde dahi kullanılmaktadır.
Kırkparenin (Kırkyamanın) gelişmiş örnekleri Anadolu-da, Selçuklulara kadar uzanan geçme işi ile, diğeri de Osmanlı döneminde Bosna'nın Banyaluka yöresinin adını taşıyan bir elişi ile bilinmektedir. Osmanlı döneminde Banyaluka'da yapılmaya başlanan ve kentin adının verildiği bu el işi, uzunca bir süre sanat olarak icra edilmiştir.
Kaynak: Kılıç, S. (2019). Kırkyama Geleneği ve Kullanım Alanları. Journal of Arts, 2(3).
KIRKYAMA (KIRKPARE) PROJESİ |
|||
Amacı |
Ülkemizde ve ülke dışında ihtiyacı olan insanlara yardım doğrultusunda faaliyet gösteren Kızılay’a okulumuz Öğretmen Sadettin Şahin Anaokulu okul yönetimi, öğretmenleri, velileri ve öğrencileriyle birlikte etkinlik çerçevesinde hazırlanan yardımların teslim edilerek yardımseverlik ve merhamet değeri konusunda okulumuzda farkındalık oluşturmak. |
||
Katılımcılar |
Okul İdaresi, Öğretmenler, Öğrenciler, Veliler, Okul Personeli |
||
Yöntem Ve Teknik |
Değer aydınlatılması yöntemi çerçevesinde, yardımseverlik ve merhamet değerlerinin öğrencilerimize kavratılması doğrultusunda kırk yama etkinliği oluşturulmuş, bu sayede birçok veli ve öğrencinin bir araya getirmesiyle meydana getirilen ürünler birlik duyusunu pekiştirdiği gibi, yardımlaşma duygusunun da örneklendirilerek uygulanmasında önemli olduğu, öğrenciler tarafından pekiştirilmesi sağlanmıştır. Grup Çalışması tekniği kullanılmıştır. |
||
İşbirliği Yapılan Kurum Ve Kuruluşlar |
Kızılay |
||
Çalışmada Sağlanan Faydalar |
Kırk Yama Etkinliğiyle birlikte okulumuz öğrencileri ve velilerinin hep beraber bir araya gelerek çalışması ve ürün ortaya çıkarması sağlanmış olmakla birlikte öğrencilere merhamet, yardımseverlik, birlik ve beraberlik duygusu pekiştirilmiştir. |
||
Çalışma Basamakları |
|||
Yapılacak Çalışmanın İçeriği |
Sorumlu Yönetici/Öğretmen |
Çalışma Tarihi |
|
Battaniye ve kesilecek kumaş ölçüsünün belirlenmesi |
Damla KURT BİLİCİ Rabiyanur DENİZ |
Aralık 2023 |
|
Öğretmenlerin proje hakkında bilgilendirilmesi |
Rabiyanur DENİZ |
Aralık 2023 |
|
Kızılay ile görüşülmesi |
Damla KURT BİLİCİ |
Aralık 2023 |
|
Belirlenen ölçülerde kumaş parçalarının velilere bildirilerek, nasıl neden ve niçin yapılacağı veli gruplarında ve yüz yüze anlatılması |
Tüm Öğretmenler |
Aralık 2023 |
|
Kumaş parçalarının elden ele dolaşarak birleşmesi |
Tüm Öğretmenler Tüm Veliler ve Tüm Öğrenciler |
Aralık2023/Ocak 2024 |
|
Battaniyelere pazen ve kenarlık yaptırılarak son şeklinin verilmesi |
Rabiyanur DENİZ Okul Personeli
|
Ocak 2024 |
|
Velilerden gönüllü olmak şartıyla yeni bebek kıyafeti istenmesi |
Tüm Öğretmenler |
Şubat 2024 |
|
Gelen kıyafetler ve battaniyelerle kutu oluşturulması |
Tüm Öğretmenler, Tüm Veliler |
Şubat 2024 |
|
Kutuların Kızılaya teslim edilmesi |
Okul İdaresi Tüm Öğretmenler |
Mart 2024 |
|